Följ med på ***nostalgitripp*** mina vänner

Hittade en gammal CD-ROM med en del sparade dokument och fann den omtalade "Joutrnalistvisan" som vårt lag tillverkade under nollningsveckan år 2002.

Det fick mig också att minnas hur Linn stönade och stånkade på scenen när hon födde en liten journalist inför resten av gänget, och hur väl (?) kommentaren föll när hon fick se den
"O nej, inte en BILDjournalist"

Det fick mig också att minnas det goda! (?) vinet i hinkarna under vinbrännbollen och mina onda onda vader dagen efter när jag först gått alla trappsteg upp till Norra berget och sedan studsat omkring på plan och fällt kommentarer så som "Ni skjuter ju dit k_ken pekar grabbar!" efter det att MrJens skjöt tredje fegbollen snett utanför plan.

Och jag minns stackars Linus som verkade för världsvan för vår klass (i början OBS *flinar* Vi gick om ganska snabbt) så han blev anklagad för att vara en av de omtalade fusknollorna.

Daniel som var en av de äkta fusknollorna höll sig i skinnet länge och hade en beundrartrio bestående av Saga, Lina och Sofie efter sig. "Det är en sån tuuur att du ska gå i vår klass Daniel, och så skööönt att du är så ärlig mot oss"

På nollningsbanketten förvandlades beundrartrion i sina underbara balklänningar från fina damer vid hans sida till kravlande arga och skrattande flickor vid hans fötter. "Nej du ljuger, du är inte alls fusknolla! Du KAN inte ha lurat oss alla hela tiden! Är du inte busschaufför heller?"

*ler vid alla minnen som dyker upp*

I regnet ute vid Sidsjön sjöng vi fina slagerbitar under öljakten. FadderEmma tog ton, de andra hängde på och jag, ja jag gastade mest från grantoppen. Förutom att klättra i granar retade vi Nollningskommissionen (så mkt vi nu vågade). "Våga vägra overall" var också ord som klingade, fast beslutna om att de bästa inte bar overaller! (De bästa är självklart = journalisterna, om någon missade den biten)
Och så krossades några ölflaskor när de dunkades i marken innan svepningen, olyckligt, men åh så snabbt det gick! Fint bildbevis med öl sprutande åt alla håll finns vill jag minnas *ler*.

Håll till godo...
Den berömda...
Omtalade...
Eftertraktade...

JOURNALISTVISAN

i sin fulla originalversion;

Ska bli journalist, är inte så stor

Letar javisst, efter ett scoop

Jag vet vad som hänt, jag vet vad jag vill

Vill få det på pränt, men hur går det till?

 

Det ska va gött o skriva, annars kan det kvitta

Lätt o skriva, annars kan det kvitta

Fint o skriva, annars kan det kvitta

Spring inte runt o vela, då sabbar du det hela

Spring inte runt o vela, det ska va gött gött gött gött o leva!

 

Börjar från scratch, börjar från noll

Springer omkring, har ingen koll

Dricker en bärs, rundar en kon

Sjunger en vers, sen så tar jag ton

 

Det ska va gött...

 

I mediabrus, och allmän falskhet

Är vi levande ljus av objektivitet

Nu är det dags, för nu är det fest

Laddad till max, vi är smartast snyggast och bäst

 

Det ska va gött...


Ja mina vänner, jag säger bara: Ta vara på livet-det går uppenbarligen inte i repris



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0