Fälttävlan och kvinna i OS

En gång, för många år sedan, satt jag och min vän sida vid sida på varsin hästrygg och diskuterade ridsport och hur dess aktörer uppmärksammades av media. Jag tyckte min vän var värd mer uppmärksamhet, men hon ryckte bara lite lätt på axlarna och sa; "det är så här det är, och jag vill inte vifta för att synas. Jag rider bara..."

Just detta tillfälle har etsat sig fast i mig, därför att jag var så fast övertygad om att hon med sin känsla, kunskap och fina ödmjukhet ändå skulle gå mycket längre än många andra som ständigt fick komma till tals i media.

Efter det har jag en journalistexamen bakom mig. En C-uppsats om mediebevakning av damidrott och en granskning av tidningen Ridsports omnämning av sina kvinnliga aktörer har också gjorts.

Jag tyckte då, för många år sedan, att hon blev för dåligt uppmärksammad. Att hennes prestationer var tvungna att vara exceptionellt bra för att hon skulle få komma till tals till skillnad mot många andras, bland annat manliga ryttare. Och det iriiterade mig!

Min underbara, ödmjuka vän som ständigt och gärna lärde mig allt hon kunde, drog med mig på galna fester och vilda upptåg på Östersjön...

Jag är fortfarande fast och fullt övertygad om att hon kommer bli någon vi minns. Men inte genom att hon viker ut sig i någon tidning, eller för att hon säger galna saker som pressen tycker om att trycka. Inte heller för att hon festat vilt och missat sin start, eller för att hon gifter sig med någon berömd kunglighet.

Nej, hon kommer med sitt fina, mjuka sätt. Sin ärlighet och skicklighet som hästmänniska. Sin kunskap och rutin. Ta sig mycket längre än någon kan ana.

När svt sände terrängritten från OS inatt låter de chockade över att hon rider in på en så bra tid. Hon startade först, hon klarade pressen, hon red som hon brukar. Bra och utifrån de förutsättningar som fanns. Och hon gjorde det exceptionellt. Och då blir hon lite omnämnd...

Jag tror på dig Katrin, och jag är stolt över dig!
Kämpa på, och lycka till. Se till att kämpa väl nu hela laget...

Fälttävlan och kvinna, ingen bra kombination.

Se Katrin Norlings terrängritt



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0