Funderade på en sak till...

Angående budgeten till vår ny lilla familjemedlem.

Vi har hittills i budgeten på 3800:- fått in
Två barnvagnar (en finvagn och en "stallvagn" som ska rulla i leran).
Skötbord.
Säng.
Bilbarnsstol.
Kläder till hela första halvåret.
Gravidförsäkring.
Inredning och renovering av barnrum.
Bärbar ligginsats som även går använda som säng.
Skötväska.
Bärsele.

Fina bra saker. En del nya, de flesta bättre begagnade.

Behöver vi något mer? Känner att många andra jag pratar med har sådan hysteri över allt som måste köpas in. Är jag lite konstig som tycker att det räcker? Vad har jag missat?

Visst, lite blöjor, nappflaskor, nappar och amningskupor etc. Sådana där saker... Det blir ju rätt dyrt ändå sedan, men just nu känner jag mig väldigt lugn och har inte något behov av att köpa något mer känns det som.

Måste man ha något mer???
Varför ska man göra det krångligare än så?
Har vi missat något stort???

Bäst att fråga... Hur har ni som har vana gjort? Har jag förbisett något?



Kommentarer
Peter

Hmm, våran vagn kostade ungerfär dubbla den bugeten...

2009-11-05 @ 16:43:34
URL: http://mrsolu.blogg.se/
Johanna

Nej du har gjort helt rätt, varför köpa en massa saker som man inte behöver, det är ju med barnvagnar som med bilar bara man rullar ut dem ut affären sjunker priset till hälften, bättre att spara pengarna så "lillan" kan få en ponny sen;)

2009-11-05 @ 21:57:56
URL: http://superkoll.blogg.se/
Norrland

Handdukar!! Endera massakerar du gamla slitna badlakan som ni inte använder eller så köper du nå billigt krafs på Ikea/Dollarstore eller liknande. Det går åt väldigt många handdukar när man har bebis; dels att ha vid amning då det sprutar mjölk åt alla håll å dels att torka bebis med vid div uppkastningar ler



Något som jag saknade förra gången men aldrig kom på att köpa, men som ska köpas nu, är en babysitter - sån som MammaAnna hade åt Stina. Tror att bebis tycker det är roligare att sitta i en sådan än att ligga platt på golvet på en filt. Men det är ju inget "måste".



Men en sak som jag aldrig hade överlevt utan.



Bärselen. En ergonomisk med ryggplatta från Babybjörn. Ovärdelig. Dyr att köpa men värt vartenda korvöre!! Finns beg för runt 400-600 kr.



Lillan ville inte vara ensam, hon ville bli buren JÄMT ÖVERALLT. Perfekt för henne att hänga på min mage som en liten groda. Jag hade inte överlevt utan selen, då hade jag blivit fastlås i soffan eller nått för man orkar inte bära dem på armen allt för långa stunder.

O när man ska handla så är de super! Att ha bilbarnstolen i kundvagnen innebär noll plats för varorna o att släpa barnvagn OCH kundvagn är ingen hit.



Så jag slår ett varmt slag för bärselen! <3



Önskar er i "nedkomstpresent" av flera vänner som kan gå ihop! tips till bloggläsarna



2009-11-06 @ 08:12:40
Anonym

Aha. just det. Men vi HAR faktiskt en bärsele. En mörkblå av märket babybjörn. Det lär väl duga? Begagnad men fin...

Ska nog uppdatera min lista med den... *hi hi* Vad kul att den är så användbar!

2009-11-06 @ 11:51:04
URL: http://rik.blogg.se/
Anonym

Handdukar var ju bra! Inser att det är ett måste... Ngt man lätt glömmer bort annars.

2009-11-06 @ 11:53:49
URL: http://rik.blogg.se/
Eva

Jag bärselen var kanon, oumbärlig! Jag hade den gamla babybjörnselen, den mörkblå med skottemönster. Funkade helt ok! Babysitterna använde vi typ aldrig... han tyckte inte om den.



Inotyol en salva mot röda rumpor. Mkt bra.. men det finns säkert andra sätt oxå.



Men nä du tänker helt rätt, less is more! Man behöver verkligen inte allt det där som står på vännernas långa listor. Införskaffa det ABSOLUT nödvändigaste och komplettera vid behov...

2009-11-06 @ 21:49:45
Linda Carlsson

Ett tips från en tvåbarnsmor:

Babygym!!! Vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan det! Mina gossar älskade att ligga och titta på speglar och färgglada prasslande djur. I och för sig är inte det en måste från början, men på sikt kan det vara en bra investering... Jag har ett om du vill låna. Jag har även en "lära gå stol" som har varit MYCKET uppskattad av mina energiska gossar, den kan du också låna... Annars så måste jag hålla med om att en Baby björn sele är det bästa jag har köpt... Köpte en bättre begagnad av en arbetskamrat, och den har varit värd var enda öre. Särskilt Felix (lillleman) har älskat den.. Ett tag föredrog han den framför att ligga i vagnen. Väldigt bra eftersom man har händerna fria till att göra annat, som att laga mat, stryka eller hjälpa storebror på toan...

Ha det bäst, och lycka till med den nya familjemedlemmen!!!

2009-11-08 @ 11:56:32
Anonym

Tack för alla underbara tips alla goa vänner! Och alla erbjudanden om att låna saker! Kanon!!! Snart kommer telefonen ringa hos er. *småler*

2009-11-09 @ 09:55:00
URL: http://rik.blogg.se/
Alida Friman Porteus

Nej du har inte missat ngt direkt. Manja ar inte sa jattefortjust i babygymet, bara nar hon ar pa humor, hon vill helst att jag sitter och leker med henne nar hon ligger dar. Det ar sa himla olika vilka bebisar som gillar vad och darfor ar det ju fantastiskt bra att man kan lana av varandra. Nagot som jag inte har hort en enda manniska saga ar en onodig investering ar just babysittern som nagon ovan namnde. Jag tror ALLA bebisar trivs i dem. Det kan du sakert ocksa fa lana av nagon.

Annars ar det val bara hygienartiklar och sadant kvar (barnolja, babypuder, salva till roda rumpor, lotion, nagelklippare, blojor, tops, tvattlappar, febertermometer, vatservetter att ha i skotvaskan for blojbyten pa resande fot nar inte vatten finns till hands).

Till dig sjalv:

amningsbeha, toppar som du kan amma i (strechiga u-ringade eller ngt med knappar dar fram)

amningskupor som du sade och brostvartsalva har du ju.

Brostpump kan vara bra att ha. Ca 100kr pa apoteket (handpump)och napppflaska som du sa, ifall du vill sticka ivag ut sa Jocke eller ngn annan kan mata. Eller om du behover pumpa ut overflodig mjolk.

Jag har ingen varm overall i nyfodd storlek att lana ut. Det behover du ju eftersom du ska foda i kalla februari.

En monitor sa du kan hora den lilla nar hon ligger i ett annant rum (det ar ju en bra sak att onska sig).

En badbalja (i borjan kan hon bada i handfatet)och ev badtermometer. Jag kanner med armbagen ist.

Nu kan jag inte komma pa en pinal till! :)

2009-11-09 @ 20:16:28
Alida Friman Porteus

Glomde lagga till att badbalja ska du kopa pa overskottsbolaget eller ikea. Babyproffsen tar hutlost betalt for en sadan plastattiralj. Du kanske redan har en?

Kram gumman!

2009-11-09 @ 20:20:57
Norrland

... och du... det är ju inte så att affärerna stänger när ni fått bebis ;)



Huvudsaken ni har kläder till barnet (även ytterplagg) och en bilstol att frakta hem bebisen i från BB! o kanske ett blöjpaket men ofta får man så mkt prover från de olika blöjmärkena på BB så man klarar sig ett tag ;)



Allt annat kan man köpa senare vid eventuella behov! Varför köpa en massa dyra stjärtsalvor om bebis aldrig får röd stjärt?

Varför en massa dyra amningsbhar INNAN när man inte vet hur stora brösten kommer bli? (trust me, jag hade aldrig kunnat köpa BH innan) eller om du ens KAN amma. Samma med kläder att amma i.



Det mesta nödvändiga går ju att köpa på närmsta ICA o dit kan man skicka vem som helst ;)







2009-11-10 @ 12:41:28
lotta

gör ett studiebesök i din systers källare hon har nog det mesta o lite till engla hade nog överflöd i det mesta o lite till

2009-11-10 @ 19:55:23
agge

jag håller nog med Mamma. Åk hem till sofie däe kan du hitta de mesta.

2009-11-13 @ 10:00:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0