Höggravid

Ni vet, när man är sådär underbart höggravid. När skulderbladen är värkande fiolsträngar och spänningshuvudvärken är ständig pga den stora tunga magen. När det inte finns en enda ställning som avlastar på något sätt. När förvärkarna maler och tarmen är kass pga alla hormoner och känns alldeles sönderfrätt. När man mår illa för jämnan och inte ens tål att andra sänghalvan gungar då sambon vänder sig och får svälja både en två och tre gånger för att inte få upp maginnehållet. När sura uppstötningar fräter sönder strupen och man är ständigt hungrig pga för liten plats i magen, för att dessutom må ständigt illa av det lilla man får i sig. När varje tolettbesök för att försöka tömma blåsan är en smärtsam pina för att ett bebishuvud slåss om platsen i mitt bäcken och när bäckenlederna inte heller vill hänga med som förr. När man inte kan sova för att man kvävs av svullna slemhinnor om man inte har tre höga kuddar under huvudet vilket resulterar i mycket obekväm sovställning.

Ja, listan kan göras ännu längre, men det finns några få saker som kan lindra lite. En varm dusch är en av dem (duschat fem ggr idag). Fotmassage är en annan. När sambon då gnäller med orden "det är jobbigt att massera dina fötter"

Behöver jag säga mer???





Kommentarer
Carina

Det är det värt ;) Fast jag blev bättre i fogarna sista veckan plus att jag överlag mådde bättre.. Halsbrännan höll i sig dock till sista dagen men efter förlossningen försvann den precis som alla andra krämpor... skumt egentligen! Ska bli spännande att höra hur allt går för dig under förlossningen sen :)

2010-01-30 @ 23:37:34
Linda Carlsson

Tacka vet jag Gaviscon mot illamående och halsbränna, inte tabletterna utan det man dricker. Jag hade aldrig överlevt sista månaden annars... Det lägger locket på maginnehållet och pressar det tillbaka när man vill ha sin skönhetssömn. Verkligen att rekommendera!

Lycka till sista tiden, när väl lillan ligger på ditt bröst är allt det jobbiga som bortblåst, men det är ju en klen tröst nu..

Kram!!

2010-02-01 @ 11:04:16
Norrland

mmmmmm minnen minnen minnen... usch.... Tur man glömmer det så fort och inte kommer på det förrän det "är för sent" så att säga ;-) Man kan ju inte ändra sig direkt ;)



Jag fick cortisonnässpray av läkaren som hjälpte massor för att sova. Sen en skumgummimadrass ovanpå vanliga madrassen, o kuddar mellan benen när man ligger på sidan o helst en under magen oxå som annars "trillar ned" mot madrassen.



Men som Carina skriver, det är värt allting! <3

tungt, andnöd, ont, trött, less... tjaa... när man snusar bebis är det som bortblåst! skynda dej att klämma ut henne nu bara så jag får komma o snusa innan det blir min tur! Går in i v 35 om två dagar! Linn föddes i v 38!



2010-02-01 @ 13:13:55
Jennie

Hahaha, Gustaf gjorde något liknande när jag var storlek blåval - han skulle massera mina fötter och jag låg i soffan, då kläckte han ur sig följande begåvade kommentar: "det är jobbigt att komma åt, kan du inte flytta dig lite"...



Say no more... hahaha

2010-02-02 @ 11:04:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0