...och en slank han ned i diket!

Japp, så var det. Iof gammalsidesstoff från förra veckan, men ändå en liten irriterande story som ni bör få ta del av.

Vi har varit sååå nöjda med vår nya (bättre begagnade) bil. Lite mindre (även billigare) men ändå alldeles tillräckligt med utrymme för oss just nu.
En vacker, gnistrande vinterdag i förra veckan ska jag in på ett traditionellt besök hos barnmorskan. Fogarna har plötsligt blivit bättre, vilket innebär att jag har kunnat köra bil själv och slipper bli skjutsad överallt. *peppar peppar*

Jag hinner ett par km hemifrån, och som tur är inte på någon av de större vägarna. Då låser sig bromsarna. Eller rättare sagt HÖGER bakbroms låser sig. Ni kan tänka er hur bilens köregenskaper blir då på välplogad vinterväg utan sand!
Jag gasar först för att försöka räta upp bilen och bakändan som obevekligt drar mot höger. Men får snart ge upp eftersom resultatet blir att hela bilen drar sig ut mot högra diket.
Istället minskar jag försiktigt farten, men bilen vill åt sitt alldeles speciella håll. Runt höger bak! Och gör en helomvändning på vägen. *suck* Tyvärr känner inte bilen av att det är skog och snöiga fina diken vid sidan av vägen, eller att vägen är för smal för att göra en sportvändning med låst högerdäck utan att använda denna snöiga yta.

Så där sitter vi, med ändan rakt ut, blockerande resten av vägen. Som tur var gick det ju riktigt långsamt när det hände, så skogen fick stå kvar orörd.
En dam stannar (är ju så illa tvungen eftersom hon inte kommer förbi) och jag kravlar ur bilen, höggravid med magen i vädret. Hennes kommentar var
"du vet att du kan få böter för det här va?"
Inga gravidhormoner gör sig till känna och jag funderar på exakt vilken paragraf hon hänvisar till. Felparkering? Gör den stressade tanten en tjänst och svarar bara "ja" och ringer min sambo som är i Axvall och jobbar.

Välkommen hem sambo kära! Vår *'&#"/¤ bil tycker det är kul att bromsa av sig själv! Transformers Bumbelbee-släng dig i väggen!

Nåja... slutet gott, allting gott. Sambon kommer, sopbilen har fått stanna och vänta och likaså en annan trevlig man. Med gemensamma krafter får vi (de-jag och magen pekar mest) upp bilen och kan försiktigt placera den på en parkering 50 m bort.
Tid bokad på verkstad, och allt går på den garanti vi fick med när vi köpte den. Hur vi ska få den till verkstaden är dock en annan femma, men det är ju inte förrän i morgon...

"Kanske är det kylan" tänkte vi, jo-så är det säkert. Men inte tusan ska bromsarna låsa sig för det! Tänk om det hänt på E20. Härlig frontalkrock det kunde blivit!!!

Nya bilar ska klara av kylan, och visst-fryser spolarmunstycken eller annat sådant där är det väl förståeligt. Men BROMSARNA???

Hoppas för all del vår nya bil är en av de goda Autobot och ingen elak Decepticon!


Kommentarer
Nelly & Erika

Vilken tur att det gick så bra trotts allt :D

Vill inte tänka på vad som hade kunnat hända ... Lycka till med allt och du nu är det bara två veckor kvar tills jag kommer ner ;)

Kramar Erika

2010-01-15 @ 18:37:56
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=gika


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0