Teven som barnvakt

Tevetittande för barn under tre år är omtvistat. När hjärnan utvecklas som mest hämmas barnens utveckling av alla intryck från teven visar forskning. Barnen får i större utsträckning bland annat koncentrationssvårigheter, svagt utvecklad minnesförmåga och försenad språkutveckling. Barn under två år bör inte titta alls hävdar den amerikanska forskaren Dimitri Christakis i vetenskapstidskriften Acta Paediatrica efter att ha gått igenom 78 studier från hela världen om barns tv-tittande. (I USA ser 90% av barn under tre år på teve regelbundet)

En svensk proffessor som menar samma sak är Hugo Lagercrantz, professor i barnmedicin. Han påstår att teve är mycket olämpligt för unga hjärnor, till och med så olämpligt att det kan bidra till utvecklingen av adhd. Detta skriver han om i sin bok I barnets hjärna från 2005.

Margareta Rönnberg, docent i filvetenskap och forskare inom barnkultur, menar att Lagercrantz påståenden saknar vetenskaplig grund och säger att en till en och en halv timmes tevetittande tvärtom kan vara utvecklande för små barn. Dock bör en vuxen finnas tillhands för att fånga upp barnet när det kommunicerar om och vid teven, vilket är barnens sätt att tillgodogöra sig intryck.

Statens folkhälsoinstitut, FHI, är mer försiktiga i sitt uttalande. Sven Bremberg, barnläkare och ansvarig för barn och ungdomsfrågor på FHI, anser att den forskning som finns om barns teve-tittande fortfarande är för knapphändig.

Enligt Martin Ingvar, hjärnforskare vid Karolinska institutet, uppstår framför allt risken för inlärningsproblem när teven ersätter mänsklig kontakt.

Nu i morse blev det iaf så att Alice somnade framför teven, på mage på mattan. Och jag tyckte hon sov så otroligt gott, och hon måste varit trött för hon har aldrig tidigare somnat varken mitt i tevetittande eller på mage eller på golvet.

Och jag som mamma måste säga att jag faktiskt tyckte det var ganska sött...




Kommentarer
Marie

Jag vet inte vad som är värst, att vi får dricka oss redlöst berusade och ändå ha fullt anvar för våra barn, eller att våra bsrn får titta på glada färger på tv???



Personligen tror jag inte att tv´n är skadlig i måttliga mängder =)



Tänk vad tv´n måste ha fångat Alices intresse. Någonting var så roligt och intressant att hon ville vara kvar, trots att hon var trött, ända tills hon somnade...



Jag håller med dig. Det ÄR otroligt sött när det händer...



Vill tacka för din fina komentar i min blogg, den värmde.



//Marie

2010-11-22 @ 11:46:24
URL: http://marieliten.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0