Prissättning

Jag surfade runt bland hemsidor och hittade detta på en förstasida.


"Då vi tycker att alla oavsett ekonomi ska kunna ha möjligheten att lämna sin häst på träning så håller vi humana priser men hög kvalité i vår verksamhet. Företaget har F-skatt och ansvarsförsäkring."

Jag funderar direkt vidare när jag såg deras prislista. Jag har ju jobbat med att få min verksamhet självbärnade under hela tiden. Det har varit nummer ett, och jag har också arbetat utifrån att jag ska kunna ta ut en skälig lön. För kan jag inte det, så kan jag inte leva på det jag gör, och då är det ingen idé att ha någon verksamhet överhuvudtaget.

Ett sådant här argument känns för mig ganska patetiskt (inte att på något sätt blanda ihop kvaliten på jobbet de gör som jag inte kan uttala mig alls om. Snarare verkar de kunniga och de flesta kunder mkt nöjda)

Alla strävar väl efter att ha så låga priser som möjligt med så hög kvalitet som möjligt? Visst finns de de som har en väl inarbetad rörelse och ett namn som gör att man kan sätta priser därefter. Men de räknar jag inte in här. De ligger liksom i ett skikt för sig.

Saken är ju den att varje inarbetad företagare vet (bör veta) att det inte går ihop! När jag ser en sådan här prislista och läser att en häst som stallas upp på helinackordering som konvalecent kostar 120 kr/ dag inklusive foder, all omvårdnad, medicinering och igångsättning
vet jag att det inte blir mkt lön ut i slutändan. Eller när en häst på försäljning kostar 100 kr/ dag (plus 10% på försälningssumman) inklusive foder, all omvårdnad, visning för intressenter och annonsering med video och bilder. Vill man att hästen hålls igång tillkommer 20 kr per dag.

Alltså, ridning varje dag a´1 h bortsett från allt arbete runt (sadla, tränsa, ställa upp hinder, harva ridbanan etc) ger på en månad 600 kr, och det ger 300 kr i handen efter att alla företagets avgifter är betalda vilket har gett en lön för din ridning på 10 kr/ timme utan att jag räknat med kringliggande arbete. Ja, man kan dra ner ridtiden, men halverar man ridtiden ger det ju ändå bara 20 kr/ timmen.

Jag vill egentligen inte vara så tråkig och nedvärdera deras fina jobb och det arbete som kunder uppenbarligen är jättenöjda med, men jag hade aldrig suttit upp och jobbat med någon annans häst för 10 kr i timmen. Dels för risken man utsätter sig för men också för att man måste känna att man får något för jobbet man gör. Det är faktiskt inte bara glädjen i att få jobba med hästar och ridning som är drivkraften, utan också att jag får pengar i form av lön som jag varje månad kan spendera på mat, boendekostnader, lite nödvändiga kläder till familjen, bränsle till bilen och förhoppningsvis något biobesök eller annat nöje.

Allt man gör har ett värde- det är upp till dig själv att värdera det du gör!
Vill du vara en mindre värd människa? Inte jag heller...

Säga vad man vill om min prislista, men den är skälig och ger mig råd att leva samt glädje och drivkraft att fortsätta arbeta läääänge.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0