Läggningsrutiner för små barn

Våra läggningsrutiner ser oftast ut som följer...

Inför läggning vid cirka sju, halvåttatiden:

Kvällsmat med familjen runt sex. Lite lek Pyjamasbyte och blöjbyte Vällingstund framför teven Lite mer lek Tandborstning Lite mer lek Sovdags

Lillan brukar vara i sitt esse på kvällen, och man kan ha svårt att tro att det ska gå att lägga henne, men frågar man bara om hon vill sova greppar hon raskt sin docka och/ eller nallen och springer in till sängen. Man lyfter i henne, hon vinkar glatt och sen är det klart! (vi har slitit för en trevlig och smidig läggning)

Igår lärde hon sig klättra ur spjälsängen. Det kändes i hjärtat när lillan kommer traskande med nallen i famnen. Har hon verkligen blivit så stor?
I min enfald tänkte jag "hur ska det nu gå med läggning på kvällen". Hon kom upp cirka fyra gånger, men vi bara stoppade henne isäng och till sist med en pytteskvätt tårar av den roliga upplevelsen av att kunna ta sig ur sängen som vi vuxna kidnappat lade hon sig ned, klappade som vanligt på dockan och vinkade nöjt till oss.

Ja, i min enfald tänkte jag så. "Hur ska det nu gå med läggning"? Tänkte jag ens på att det kommer en morgon också? Tänkte jag ens på att lillan ofta tycker att den börjar tre till fyra timmar tidigare än brukligt och att hon inte orkar fram till lunch om hon får bestämma när morgonen börjar?

04:45 i morse, jag hade somnat på mysmadrassen framför teven, så kommer en liten tjejja traskande med kudde i famnen. Kryper ned för att mysa med mig och leker med dockan och sätter på teven.

Nu fanns det VERKLIGEN ingen chans att få henne att stanna i sängen. Och hur pigg man är innan fem på morgonen jämfört med vid åtta på kvällen skiljer ju sig markant.

Kanske kanske har hon somnat nu med pappa förbjudande och förmanande på en madrass bredvid spjälsängen.

Jag glömde att det kom en morgon...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0