Hösten och vintern

Livet går i vågor, och min nya filosofi är att bara vaggas med. Att tillåta det vara så och inte ta kontroll över det. Det är skönt att kunna förutspå, styra och kontrollera vad som ska hända i framtiden, men när det väl händer försöker jag att bara acceptera det och låta det vara som det är.
Den livserfarnehet jag samlat säger mig att det vänder, förr eller senare gör det det. Det är livets enda sanning, så varför använda en massa energi till att surfa på en sämre våg när man bara kan vaggas med och vänta på en bättre??
Problemet är när man omges med för mycket människor som inte låter en vara den man är och ha de känslorna man har. då får man klistra på sig ett leende och låtsas att vågen är perfekt och bra.

Men jag avskyr att vara falsk mot andra, inklusive mig själv. Det tar nästan lika mycket på krafterna som att försöka surfa på den dåliga vågen...
En del vågor ÄR omöjliga i livet. Så är det bara... Och det är upp till oss att göra vad vi vill med det faktumet...


Tre saker kan du göra;


*Acceptera situationen
*Göra något åt den
*Gnälla

Och gnälla är INTE ett alternativ...

Och i livsvågorna är alternativet att försöka styra vågen inte ehller ett speciellt smart alternativ.

Dessa tre alternativ är bra att ha med sig genom livet. Det skapar mindre stress, högre livskvalitet och ett klokare levnadssätt om man kan ha dem i åtanke...

Jag försöker...


Kommentarer
Angelica

Ja när man har försökt besegra en och samma höga, kalla, tunga våg och fått på tok för många kallsupar av att man hela tiden hamnar UNDER ytan - DÅ inser man att om man slutar kämpa och bara slappnar av så glider kroppen ovanpå vågen och man får luft igen även om man inte har kontroll på vare sig färdriktning eller mål. I sig jobbigt bara det, att sluta kämpa för det man tycker är rätt - men som du säger... en del vågor kan man inte besegra, det kräver för mycket energi och resten av livet blir lidande.

Go with the flow sometimes...

2011-10-17 @ 09:56:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0