Barnkläder och märken i vinter

Då var jag där! Jag har kommit dit jag aldrig trodde jag skulle komma. Jag som alltid hävdat att man betalar dyra pengar för ett märke när barnen dessutom växer ur kläderna efter en till två säsonger.
 
Nu sitter jag och letar, jämför, klickar hem och funderar...
Plötsligt uppstod problemet även i vår familj. Lilltjejen blir ledsen ute och fryser. Hon har aldrig frusit förut, men hon är ju inte på topp nu så det var väl dags.

Jag hävdar dock fortfarande bestämt att konsumering idag är ett samhälleligt socialt problem där folk konsumerar för att själva må bra och för att få en krackelerad identitet att bli hel samt att uppleva en känsla av tillhörighet, att ej riskera utanförskap (jmfr vår nuvarande kurslitteratur "Loseke- Thinking about social problems).

För mig är de bästa kläderna inte de populäraste märkena, utan det hänger ihop med ett värde, prisvärdet ska vara reellt och framförallt ska kläderna ge mycket för varje betald krona.

Direkt ratar jag Polarn o Pyret. Alldeles för många är missnöjda med både skor, overaller och vantar. Reflexer lossnar, du kan bara torka i torkskåp på mkt låg värme (max 40 grader i de nyaste plaggen, de äldre ska ej torktumlas alls=problem för förskolan), det blir revor i tyg vid normal användning, barnen fryser om händer och fötter. Dock håller overallerna bra värme, men de står i sin tur emot väta sämre i vissa fall (för mig är vissa fall några fall för mkt). Priset är dessutom skyhögt! Men PoP säljs helt enkelt på sitt namn. De ska ha en eloge för att ha marknadfört sig så väl! De är dessutom relativt klumpiga och svåra för barnen att få på sig själva.
 
Didriksson är även de ett märke som lyckats marknadsföra sig väl. De har inte samma problem med "lite väl många måndagsex" som PoP, men har vissa funktioner, så som halskragar, knäppningar och remmar under fötterna som är mindre bra. Dessutom håller de inte kylan lika bra som andra både dyrare och billigare märken gör. Även om de fått bra i många tester verkar det inte vara lika väl utbredd nöjdhet bland användarna om man jämför med exempelvis Reima.

bästbästbästbästbästbästbästbästbästbäst
Vi analyserar vidare och halkar i snömodden in på Reima. Föräldrar samt oberoende tester har allra minst ont att säga om Reima, och det står sig år efter år, ingen talar ned Reima. Dessutom är det en av få som lyckats kombinera både smidighet, värme samt vattentäthet. Men priset är också därefter. Vill man dock ha ett säkert kort i form av framförallt overaller/ jackor/ thermobyxor är Reima det. Några framförallt äldre modeller (om man letar begagnat) kan vara lite väl öppna i halsen och kräver extra underkrage. Reima har också små smarta extrafinesser så som vanthållare etc. De är stora i storlekarna vilket innebär att du måste gå ned minst en storlek. Däremot anser jag att det finns mycket bättre och framförallt inte dyrare alternativ när det gäller vantar samt skor. Men jag har ändå inte hittat något negativt om de som valt Reima på även de. Alltså ett säkert (men dyrt) kort som dessutom ofta är lätta för barnen att få på och av sig själva.

bästbästbästbästbästbästbästbästbästbäst

DOCK vill jag slå ett slag för en MYCKET prisvärd och minst lika varm, om inte varmare, samt vattentålig overall. Coops "Friends". Inget barn verkar hittills ha frusit i den, den ligger riktigt bra i pris till skillnad från märkesjättarna och har funktionalitet utöver det vanliga. Köp den! Ni kommer INTE bli besvikna. (Givetvis är Reimas bättre om man har råd)

Molo samt Mikk-Line kan ses som ganska lika, men Mikk-line kräver extra underställ vid kallare klimat men får då istället plus för sin den smidighet barnen får trots overall på sig och att den är lätt för barnen att ta på och av, de är dock lite väl öppna i halsen. Molo är bättre med det och köper man en Molo får man lite extra mode på köpet till ett bra pris. Molo är dock ngt större i sina modeller.

Miniature är en overall som har otroligt hög vattentålighet och även tål kyla bra. Smidighet och detaljer har jag dock svårt att uttala mig om. De jag hört har använt den har varit mycket nöjda.

Overaller av märket Isbjörn of Sweden, Nanook, 8848 och Gneis har uppenbarligen upplevts hålla bra mått både med kyla, och hållbarhet. Hur det är med små detaljer vet jag faktiskt inte. Men högst vattentålighet ska 8848 ha. Isbjörn ska ha fått bäst i test på några tester rörande att hålla värme. Gneis ska ha haft problem med vissa tryck samt bensnören som lossnat på äldre modeller, men det ska vara åtgärdat på de nyare. Gneis ska dessutom vara den overall som är smidigast och ändå tål kyla i ned till -15 utan extra kläder under. Jag har inte gått in närmare på analys av dessa märken då vi (som tur är) har en Reimaoverall vi köpt för en 100-lapp på secondhand. :o)

Det viktigaste för oss har nu varit skor och vantar.

bästbästbästbästbästbästbästbästbästbäst
När det gäller skor är Kuomas barnskor oslagbara när det gäller kyla och att hålla väta. De har en fastgjuten s.k PU-sula som består av ett patenterat material med flera lager och luftceller inuti som andas och håller vätan samt värme. De kan ärvas i generationer och kräver bara byte av innersula när den slits ut. MEN jag har hört vissa få som menar att Kuomaskorna läcker. Är det så rycker jag bort utnämningen "bäst". ;o)

För de lite äldre barnen upplever jag Viking som en mycket bra sko. Stora killen har sådana här hemma. Vi fick tag på jättefina begagnade och han har inte frusit i dem en dag, och även använt dem på hösten i värsta leran och vattenpölarna utan problem. De är av goretex och var tydligen otroligt bekväma också enligt honom. Dessutom lagom högt skaft. Inte för högt, men ändå tillräckligt långt.

Istället för Kuoma valde vi dock en vinterkänga av märket Power till lilltjejen. Fördelen med den är att den har en innersko av naturlig ull, samt att den är helt i PU och dessutom har den ett bra snölås vilket för oss kändes viktigt. Det kvittar hur varma skorna är om det ramlar i snö i dem, vilket det givetvis gör i vinterlek direkt. För vuxna kan jag varmt rekommendera Powerstöveln också. Jag har förbrukat tre under min livstid, och då använder jag dem året om. Eftersom de andas men är isolerade blir de inte allt för varma ens på sommaren, och man blir heller inte svettig om fötterna.

Kavatskorna håller tyvärr kyla alldeles för dåligt i jämförelse med de som tillverkar skor med höga krav på att tåla kyla. Kavat är däremot ofta lätta att ta på samt sköna och fotriktiga.

bästbästbästbästbästbästbästbästbästbäst
När vi kommer till vantar är Hestra helt oslagbara i sitt slag. Varmare, bättre och smidigare vante får du leta efter. De håller dessutom väta så bra en vante kan göra. De med högt skaft är bäst. Varning dock för "zipvantarna" med blixtlås på sidan. Händerna blir kalla, såväl på bebisar som större barn pga att kylan kryper in i blixtlåset. Fjellvott är i särklass enligt min åsikt bäst.

Nanook
vantar är också helt ok.

Lite läsvärda länkar för er som vill läsa mer;

Blogginlägg om en bebisoverall
Vi med barns overalltest 2012
Vi föräldrars overalltest
Test av vinterkängor 2012
Test av overaller 2012 års modeller


Kommentarer
Angelica

Jag tror allt beror på barnet i sig och väder. Vi har kört Didriksson på vinteroveraller långt innan de var "kända" samt en kompis t mig vars barn går på "ur&skur" och hon inkl de andra säger att Didriksson är överlägset bäst samt Fjällräven. Linn använde en Didriksson overall i två vintrar och Lukas är inne på sin andra vinter i samma (totalt 4 vintrar) och inget är trasigt eller slitet och denne varma Goa och den är smidig. Kostade 699 kr ny!
:(
Pop har oslagbart grymma skalplagg (tål vatten nästan lila som galon men andas och håller läänge och tål torkskåp rörliga),(( pop misslyckas dock med vinterkläder! . ))Köpte ett beg skalset till Linn av en ren slump! som numer är inne på femte säsongen utan problem! Lukas fick en beg skaloverall som funkat super hela hösten!

Kavat Defender har ull-isolering och funkar bra på mindre barn som inte pulsar i djupsnö men annars är Power och Viking grymma!

Handskar - Hestra är jäkligt dyra så dem har jag inte testat. Däremot har Didriksson en superbra handske och Linn var den enda med varma händer på dagis fast än hon alltid fryser i vanliga fall. Så pass så tom personalen reagerade på handskarna som ändå bara kostade 249.

Nu har jag hittat "Börjessons" handskar 149 kr/paret med äkta ullfoder och de verkar riktigt bra!

2012-12-05 @ 20:25:26
URL: http://systerystra.blogg.se
Angelica

Tester i tidningar litar jag noll och inget på; den som betalar mest får stå överst ;) inte heller är det säkert att de är korrekt genomförda.

Nu har jag hittat en beg Reima-overall till Linn (använd av ett barn en vinter) ska bli spännande att se om den är så superbra som alla lovordar :) har aldrig haft råd att köpa ny sån :(
Hittar man ett märke som håller och är bra så handlar jag gärna begagnat :)

2012-12-05 @ 20:33:46
URL: http://systerystra.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0