Jul

Jag har vissa tankar kring jul som jag vägrar kompromissa med.

Inget farande och flygande hit och dit!!!
Vi håller oss borta från vägarna så gott det går. INGET julfirande på flera ställen för varken oss eller barn under julen. (om en sådan tid uppstår i framtiden får vi givetvis göra det bästa av situatuonen, jag vet att många har ett svårt livspussel vid jul)

Inga paket i överflöd!!!
Jag vill inte bidra till all köphysteri, och ännu mindre visa barnen att massor av paket är ett måste. Så vi håller nere antalet julklappar så gott det går. Konsumeringssamhället skapar INTE lyckligare människor.

Ingen julstress!!!
Lättare sagt än gjort. Men i år har vi iaf återigen lyckats köpa klart alla klappar redan för två månader sen. Hoppas det blir en vana som hänger i.

Ledighet för familjen!!!
Det är inte bara barnen som ska få välbehövlig vila i mellandagarna. Även vi vuxna kan behöva tid för familj, rekreation, fritidsintressen och vila. Ibland går det inte, men oftast finns lösningar så man får ut mer lediga dagar och mycket av de dagar man har lediga.





Ta er tid, andas och fundera på vad som är viktigast för er i just ER jul??? Och skala av så mycket som möjligt.

Stress får vi så mycket av resten av året, så det är vår skyldighet mot barn och familj att undvika i denna tid.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0