Byta betyg som att byta kalsonger

Ja, inte bara betygen, utan hela systemen. Dels i lärarutbildningen, men också skolsystemen, upplägget, antagning, betyg och högskolekompetensen... Allt förändras ungefär så ofta som vi dödliga byter underkläder.
Dagis blev förskola, bokstavsbetyg blev till sifferbetyg, som blev till G-betyg som blev till bokstavsbetyg. Högskolebehörigheten för olika gymnasieprogram ändras lite hipp som happ. Ja listan kan göras lång...

Jag anser dock INTE att det var "bättre förr" som detta inlägg speglar en touch av, nej, snarare att alla dessa förändringar i slutändan garanterat kommer vara positiva. Exempelvis hade jag varit mycket tveksam till att ha mina barn på dagis innan reformen blev till en förskola. Det är något av det bästa som skett inom barnomsorgen.

MEN staten har varit OTROLIGT dålig på att informera. De som inte berörs har ingen aning. Många säger fortfarande dagis, och vet helt enkelt inte att det är en enorm skillnad på dåtidens dagis och nutidens förskola. Ännu värre är att de som berörs HELLER inte vet...


När ingenting är som det verkar vara,
hur ska man då kunna veta hur det ska bli?

Jag hjälpte en tjej att söka till gymnasiet nu, den "nya" gymnasieskolan, som ju dock inte är ny för detta år utan redan har funnits en tid. Hon hade ingen aning om någonting, och då hon är en tjej som brukar ha koll blev jag lite orolig och började själv söka efter information.

Jag ställde mig snabbt frågan; Hur ska en 15-åring kunna söka och hitta korrekt information när de ska göra ett avgörande livsval när jag som är journalist och van att söka information inte kan göra det? Och när skolorna själva inte kan ge svar på enkla frågor? Jag ringde för intressets skull upp några olika gymnasium och frågade dem som "ska vara insatta" direkt när jag inte hittade korrekt information på annat sätt, och inte ens de kunde ge svar...


SKÄMS SVERIGE!

Tänk på att det kan vara bra att ha koll på vems underkläder som är vems samt om de är rena eller använda utan fartränder INNAN man byter garderober eller erbjuder andra att låna.

Jag säger då det... Hoppas informationen är bättre när mina barn kommer upp i ålder.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0