Just nu

www.fannydavidsson.se fokusdag beteende.

Konflikter och konflikthantering. Olika personlighetstyper på din arbetsplats.


Bilder ur boken "How to deal with people we cant stand"

KONFLIKTSYN
Göteborgs universitet beskriver på sin hemsida "7 steg till en bra konflikthantering"

1. Samspel.
Se konflikten som ett gemensamt problem. Bortse från vinnaperspektivet utan tänk att problem som uppstår är till för att lösas tillsammans.
Skilj mellan sak och person. Att en person beter sig på ett sätt handlar om något personen gör och inte om hur personen är.

2. Var nyfiken.
Se konflikten som en utmaning.
Försök förstå vad som händer.
Var öppen för förändring. Det kanske inte blir som jag tänkt men det kan ju vara ett bra sätt och kan vara jag som behöver förändra mig.

3. Kommunikation.
Var tydlig och konkret.
Ta ansvar för din egen kommunikation, du kan inte göra något åt någon annans sätt att kommunicera.
Prioritera vad som är viktigt för dig. Se vad som är känslor och vad som är verkliga behov.
Att lyssna,är grunden. "Jag hör vad du säger" betyder att man lyssnat men inte nödvändigtvis håller med. Låt andra bli lyssnade på.

4. Relationen.
Behåll kontakten. Kyl hellre ner varma konflikter än att behöva ta upp kalla konflikter. Kontakt är nyckel till lösning.
Förstå andras känslor. En persons känslor är alltid verkliga för personen som känner dem vad andra än tycker.
Försök att se negativa bemötande som ett oskickligt behov att uttrycka sig.

5. Behov.
Hitta dina och andras behov. Medlingssamtal med tredjepart är bra för att styra samtalet.
Fokusera på lösningar och grotta inte ned i vem som sa eller vem som gjorde.

6. Hjälp till.
Hjälp den andre att vara konstruktiv.
Visa uppskattning och respekt över det sim finns som är bra.
Det den andra tycker är viktigt är viktigt, visa det även om det inte blir så i slutänden.
Ta ansvar för ditt handlande.

7. Träna
Övningar
Utbildning
Teambuilding


Kommentarer
Anna

Å vad spännande, vill plugga nu! Konstiga människa...

Svar: Inte konstig, bara samma känsla som mig= TACK jag blir bekräftad som normal."Det är vi som är dom normala. Det är de andra som är konstiga" :oP
Rik- om du vill

2012-11-21 @ 15:17:03
Angelica

Lite kusligt... Har inte varit in på din blogg på ett par dagar. Igår skrev jag själv ett inlägg om konflikter som handlar om att ta eget ansvar och bli bättre på rak kommunikation ( fast på ett mer komiskt sätt) sen kommer jag in här och så har du skrivit om samma sak fast på ett proffsigt sätt!
Spoky!

Svar: Två själar-samma tanke. Kusligt men inte förvånande :o)
Rik- om du vill

2012-11-23 @ 08:01:10
URL: http://systerystra.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0