Våra Barn- Vår Framtid

Våra barn- Vår framtid

Ja så är det, och det anser jag att vi ska tänka på.

Våra barn är inte en ägodel som vi bestämmer över eller som vi kan välja att uppfostra enligt de normer och principer vi personligen anser rätt.

Nej ett barn är en del av vår värld och ska växa upp som den delen också. Fritt, stort, hoppfullt och välkommet!

Vad menar jag då egentligen? Att alla föräldrar uppfostrar sina barn fel? Nej, alla föräldrar är de bästa föräldrarna för sina barn (jo-visst finns det de som behöver mer eller mindre stöd i föräldraskapet, men de är fortfarande sina barns bästa föräldrar)

Men vart vill jag komma? Vad menar jag?

Ett exempel...
______________________

Vår lilltjej har kommit in i en period då hon nu ännu mer än tidigare blivit medveten om sin egen person, sina egna känslor och sin förmåga att bestämma över sig själv. Detta visar sig ofta och dagarna i ända men har vuxit till ett jätteproblem framförallt vid läggning som oftast mannen i huset sköter här hemma.

Hon säger nej, vägrar blöja, pyjamas, tandborstning, springer och gömmer sig och det slutar i 99% av fallen med att hon får på sig allt under ett hysteriskt utbrott där hon viftar, sliter av sig sakerna och upprepar "nej, nej, nej". Det har blivit så stort på kvällarna därför att en ond cirkel har skapats, den fina nattningsrutinen har skapats till något hon automatiskt bara vägrar.

Min teori av det hela är att hon upplever att man inte tar hennes känslor på allvar. (hon har ju just börjat bli medveten om att hon faktiskt kan uttrycka dem till omvärlden). Hon upplever att hon blir ignorerad medan hon kämpar vilt för att få vara en individ med egna känslor, testar givetvis hej vilt de nyfunna känslorna. Detta är ett helt normalt beteende, men ett beteende som vi vuxna ofta suckar och stönar över, och helt enkelt "bara gör".
_________________________

Jag anser att detta är ett direkt övergrepp på barnet som individ och person. De får ständigt lära sig att världen faktiskt inte anpassar sig efter dem.
"Nej inte nu"
"Lägg tillbaka"
"Spring inte..."
"Sitt still"
"Ät nu"
"Spotta ut nu"

Hela tiden tvingas de, av helt förklarliga skäl, anpassa sig till den värld vi anser som vår.

Men vems är världen egentligen?



Våra barn- Vår framtid

Jag har med gott resultat mött lillan på kvällarna, med fina ord, lockande gester och spännande berättelser, och för mig tar det några få minuter (oftast, givetvis inte alltid det fungerar, men till skillnad från sambons metod så blir 70 % av läggningarna positiva).

Jag låter henne alltså ha sina åsikter, ha sina känslor, visar att jag respekterar hennes nej. Och hon följer mig sedan förtroendefullt genom att jag lisrkar och gör lite på ett annat sätt.

Min sambo sade;
"men är det verkligen rätt att hon ska lära sig att göra som hon vill"


Jag svarade, ganska bitskt;
"det hon ständigt lär sig är att hon inte får som hon vill, och det finns flera gånger då man inte hinner möta dem på detta sätt, så varför inte ta alla chanser som finns till att bekräfta ett barns känslor. Ett äldre barn skulle du aldrig tvinga ned i soffan och dra på ett par byxor. Hon möts av tillräckligt många nej och förbud som är tvugna att följas på sin resa genom livet ändå"

Han funderade lite och höll sedan utan kompromisser med. Men sa också att han inte visste hur han skulle göra. Men huvudsaken är ju inte att göra saken perfekt- utan att just reflektera över vad man gör, hur man gör det och varför. Det är DÅ man är en bra förälder.

Varför är vi då sådana? Vi vuxna? Varför ser vi inte, även de små barnen, som de individer de är.
Jag anser att vi ofta utsätter dem för rena övergrepp genom att tvinga dem ta på sig/ av sig eller annat mot deras vilja.
Vardagen i vår värld är som den är och skapar tillräckligt många situationer där barnen får lära sig anpassning. Så är det, och det ska vi inte skämmas över, vi är inte fullkomliga- vilket i sig lär våra barn att de inte heller behöver vara det, perfekta- felfria.
Men det jag ber om, det jag ödmjukt ber alla vuxna om är att vi inte behöver kuva våra små mer än nödvändigt.

Snälla, se våra barn som de individer de är, som den framtid vi har i vår hand. Det är här och nu vi skapar framtiden.



Våra barn är inte en ägodel som vi bestämmer över eller som vi kan välja att uppfostra enligt de normer och principer vi personligen anser rätt.

Våra barn- Vår framtid


Kommentarer
tjockismamman

Åh vad bra skrivet..yeahh..

Jag e nog den enda mamma på dagis som verkligen sitter ner och VÄNTAR på killarna när de tar på sig kläderna m.m. hjälper med de dom vill ha hjälp med typ dragskedjan m.m.

2012-01-31 @ 20:24:47
URL: http://timaki-timaki.blogspot.com/
Eva

Instämmer med dig Åsa, barn som inte får sina känslor bekräftade och blir respekterade kan nog traska livet fram med rätt trasig självkänsla. Sen ska det såklart finnas gränser... jag fick beröm av den BVCpsykolog jag går till för att jag pratar med Tor, sätter ord på saker och ting och verkligen förklarar varför jag gör si eller varför han behöver göra så... på ett språk som han förstår. Hon tror att det är pga det som han tar vår separation rätt bra ändå.. att jagh och Anders respekterar Tors känslor och behov. Om de alltid blir bemötta med oförstånd och regler och förbud finns risken att de stänger av och blir oempatiska, varför bry sig om andra om ingen bryr sig om mig? Fortsätt vara den du är och även om jag inte finns för dig så finns du i mina tankar!!

2012-03-19 @ 13:55:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0