Måste förtydliga

Ska bara klargöra några saker kring mitt "15-årsinlägg".

Har ju faktiskt flera vänner som är runt den åldern, och ni ska veta att det är stor skillnad på att vara 15 år och på att bete sig som om man vore det.

Jag har inget emot människor i den åldern, nej tvärtom! De tillför mycket i mitt liv. Men som jag skrev i mina kommentarer...

Skillnaden är när en person beter sig som om den vore 15 år! Jag underskattar inte de som är 15 år, nej, det finns så mycket tankar och känslor som är oerhört fina och vackra där. Men när man passerat tonåren med råge ska man inte klampa in på deras rätt att vara tonåringar... Att vara tonåring är en tonårings rätt! Som vuxen har man ett ansvar i det.


Tänk om hela världen skulle bete sig som om de vore 15 år!? Lek med tanken...
Det är inte så svårt att förstå varför det finns olika generationer på jorden. Alla tillför något. Men det bygger på att man också tar ansvar för att leva i den generation man är född. Annars förstör man för andra.

Om en människa beter sig som om den vore 15 srids det bara krusningar på vattnet i dens närmsta omgivning. Men om en till, ch en till, och en till. Många bäckar små...

Det finns en anledning till att vi tvingas leva och utvecklas vidare.
Vi här på jorden är en enhet som är beroende av varandra för vår överlevnad.
Inte bara fysiskt, utan också psykiskt.

Och det är ett ansvar vi har fått. Ett ansvar vi ska dela. Ett ansvar för mig, för dig, för oss alla!

Jag vill finnas för mänskligheten... Idag, imorgon. Jag vill ge mitt liv åt er!



Kommentarer
Anonym

Ja... jag mår bara så dåligt när jag tänker på hur många människor hon sårat och hur många fler som kommer bli det... hur de sedan kommer förlåta henne bara för att bli sårade på nytt ännu djupare... sedan förlåta och bli sårade igen. Jag tycker även synd om henne för jag tror inte riktigt hon förstår vad hon håller på med... det är liksom något som inte stämmer hos henne. Men jag vet att jag inte kan gå och störa mig på henne, det är dumt, onödigt och tar en massa energi. Idag pratade jag och skämtade lite med henne. Mest för att lätta upp spänningen mellan oss. Det kändes ganska skönt faktiskt, men jag kommer aldrig någonsin släppa henne nära mig igen. Och för klassen och min skull så är jag skyldig att bidra till att stämningen ska bli så bra som möjligt... även om det ibland tar emot.

2008-08-20 @ 21:39:41
URL: http://emmacaptain.blogg.se/
Anonym

Men det du säger är verkligen sant. Jag kan och ska inte döma henne åt mina klasskompisar. De har rätt att få göra det själva. Dessutom skulle alla tro att jag var dum i huvudet. Att säga att hon är elak låter lika trovärdigt som om jag skulle säga att jag egentligen är en kille. Jag är glad att jag lärt känna dig för du hjälper mig att räta ut min trassliga tankar! Du visar respekt och förståeelse även om du har något annat/något mer sätt att se på det.

2008-08-20 @ 22:37:29
URL: http://emmacaptain.blogg.se/
Johanna

Men du är inte som alla andra...

Du tänker på ett helt annorlunda sätt än vad de flesta gör. MEN absolut inte på ett dåligt sätt.

Jag älskar hur du tänker och hur vi funkar ihop.

Det är helt underbart.. men tyvärr så tänker inte så många andra som du och tyvärr så skulle andra börja döma mig. Så som du och jag funkar ihop... så funkar inte jag ihop med någon annan. Du förstår ju mig utan att jag behöver säga ngt.

Jag är rädd för att andra bara tycker om mig för att det verkar som om jag jämt håller med dom och aldrig säger emot. Jag är rädd för att folk tycker om att ha mig som en liten spring flicka som gör allt dom ber mig om snällt. Jag tror att folk tycker om mig för att jag är tyst... för att dom tycker jag är svag, lätt att bossa runt med. Och börjar jag då säga vad jag verkligen tycker och tänker.. Ja.. då tror jag att helvetet kommer braka loss. Jag har sååå mycket tankar och känslor som bara vill komma ut!

2008-08-20 @ 23:13:51
URL: http://baccus.blogg.se/
Anonym

"Sen får dom som vill vara din vän vara en bra sådan" (Ur din kommentar på min sida)

Vilken tur jag har som har dig som vän då... och att du ÄR en bra sådan... =)

2008-08-25 @ 00:23:50
URL: http://baccus.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0