Nu har det brustit igen

Jag borde lära mig. Kunna släppa andras bryderier och problem, lägga kraft och energi på mig själv. Men nej, istället stångar jag mig blodig. Rycker, sliter, stretar, drar. Envis som en åsna. Men lasset är för tungt. Det flyttar sig bara ynka millimeter åt gången, och det är flera kilometer det behöver flyttas. Men jag tänker, att bara jag orkar en liten bit till så är jag en millimeter närmare...

Bara en liten bit till...
Bara en liten...
Bara...
Bara...

Till och med jag borde förstå att ingen människa besitter den styrkan jag försöker uppbåda. Det är ganska lätt att göra ett ryck och ta tag i saker under en kort men intensiv stund. Dock så är det svårare, ja rättare sagt helt omöjligt, att tro att man kan orka segdra under en längre period. En period som dessutom bara tycks bli förlängd.

Varför kan berörda personer inte rycka lite i repet emellanåt? Se till att hjälpa mina blodiga, söndertrasade men envisa händer att dra det tunga lasset närmare målet? Varför är jag så målmedveten och envis? Jag vet varför de inte gör det förresten... För skulle någon göra detsamma för mig skulle jag utmattad falla ned och låta personen dra. Jag skulle bedyra min eviga tacksamhet, berätta hur mycket personen betydde för mig, vad det den gjorde betydde, men jag skulle inte hjälpa till att dra. Jag skulle se en chans att andas ut. Vila. Samla kraft. En chans att överleva.

Så fungerar vi människor.


Jag är dum som gör det.
Jag får skylla mig själv som gör det.
Jag borde blunda.
Jag borde se mig själv.

Istället står jag här, med brännande tårar av utmattning bakom ögonlocken. Svidande, söndertrasade händer som inte ens duger till att putta en fjäder närmare målet.


Kommentarer
Peter

Om det är något så tveka inte att be om hjälp. Jag vet att du har svårt för det, men ändå. Kanske lite svårt när man dessutom inte alltid är hemma, men det mesta kan jag klämma in på något sätt om man bara tänker till.

2008-11-03 @ 22:20:37
URL: http://mrsolu.blogg.se/
Anonym

Jag finns för dig.. det vet du.

Puss hjärtat.

Jag är din och du min... ;)

2008-11-03 @ 23:40:01
URL: http://baccus.blogg.se/
Norrland

Välkommen till den klubben oxå... Men det är ingen rolig klubb....

2008-11-04 @ 10:41:19
mia

jag finns, det vet du. men vill finnas mer...

2008-11-04 @ 17:13:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0