Mamma

Jag kan inte låta bli att fundera på om jag verkligen gör rätt. Gör det som är bra. Beter mig på ett rätt sätt.

Är jag en bra vuxen i barns närvaro?
Är jag en bra modersgestalt?
Skulle jag verkligen klara av att bli en god mor?

Jag är inte helt säker på det.

Men å andra sidan är jag inte helt säker på att jag är bra på något alls, så varför skulle mammarollen vara annorlunda?

Jag kan iaf inte låta bli att ha den där gnagande oron i mig om att jag gör fel, eller kommer göra...


Ingen vill ju misslyckas. Så är det. Allra minst med ett liv. fast man misslyckas ju inte iof. Bara formar på olika sätt.

Jösses... Ågren...


Kommentarer
Mia

Älskade vännen, varför kan du inte förstå hur underbar du är. Du är så otroligt bra. Så otroligt fin.

Snälla förstå mina ord och ta åt dej. Läs inte bara, förstå att det är dej ja menar. Det är du som är så fin, så underbar, så älskad...

2008-09-12 @ 00:19:54
Eva

Det där med att va en bra mamma, och osäkerheten över om och hur... den är överväldigande ibland, men vet du vad jag tror? Att det löser sig! Ingen är perfekt och du är alldeles tillräckligt bra för att vara en god mor, och mycket, mycket annat!!



Hör av dig när du är i stan och har lite tid över så kan vi ses lite!!! Kram

2008-09-12 @ 10:34:44
URL: http://naarendra.spaces.live.com
Norrland

... kom bara ihåg att L har en Mamma. Den kan du aldrig ersätta, inte ens försöka bräcka. Hur hemsk hon än är, hur slarvig hon än är så är hon Hans mamma och ni måste stötta L, visa att det är ok att älska Mamma.

Men ni måste även hjälpa L. Om han mår dåligt hos sin mamma. Men gör det utan hans aningar.

För det värsta man kan göra är att sucka över barnets riktiga föräldrar, eller säga saker som kan uppfattas som kritik mot den andre föräldern. För barn älskar. Deras mamma och pappa kan ingen ta ifrån dem, en styvmamma/pappa kan aldrig få samma band, samma känslor. De kan betyda massor, men aldrig allt.

Hemsk sanning. Men kom ihåg det, att vara styvmamma är otacksamt, kämpigt och maktlöst! Och man kan inte göra något åt det!





Men självklart kommer du bli en god mor åt dina egna barn!! ler varmt

fast.... se till att reda ut allt annat först. Känn att du orkar le, att du orkar leka, att du orkar städa, plocka, engagera, lyssna, tillrättavisa - oavsett hur arg, lessen trött du än är!

2008-09-15 @ 09:23:34
lotta

att va styvmamma är inte lätt kommer du ihåg mina pannkakor fniss men du va allt en go liten tjej

2008-09-16 @ 20:58:14
Anonym

Pannkakorna ja! *ler* Men åh vad underbart roligt vi hade det. Trots alla syskombråk och hyss. (hyssen var väl kanske alltid roliga för oss, ända tills "mamma eller pappa" kom på dem iof)

2008-09-17 @ 14:50:49
URL: http://rik.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0