Ridsport! Angående "Hoppsan - en medalj!"

Reagerade över detta och tyckte det var värt att tas upp. Jag var också en av dem som förtvivlat zappade mellan kanalerna för att få chansen att se Rolf-Göran Bengtsson ta OS-guld.
Men Blogg Ida beskrev det redan så väl att jag lånade hennes inlägg.

Ur Idas blogg


Ann Svärding, det var det bästa jag har läst på länge!

http://www.aftonbladet.se/debatt/article3253935.ab

På punkt efter punkt naglar Ann fast ett antal problem med den svenska sportjournalistiken och dess behandling av ridsporten.

Jag satt själv vid TV:n och zappade hjälplöst mellan ettan och 24:an när det var dags för hoppfinal. Jag önskade intensivt att fotbollsmatchen skulle avgöras innan de 90 minuterna var slut, för jag VISSTE, att om det blev förlängning så skulle ridsporten få stryka på foten. Så blev det också. När Rolf-Göran skulle rida omhoppningen i direktsändning var jag så förbannad på SVT att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Genom de val som gjordes på redaktionen berövades jag och många andra ett av de största ögonblicken någonsin i svensk ridsports historia: att se Rolf-Göran säkra nollan och vara i OS-guld position alldeles intill slutminuterna.

Men så är det väl, när man inte tillhör den prioriterade målgruppen. För det är bara att ta fram linjalen och börja mäta spaltmeter. Sportsidorna är till för män. Särskilt män som gillar fotboll.

Säkert är det så att framförallt män läser sportsidorna och sportbilagorna. Men kanske skulle många ridsportintresserade, däribland många kvinnor, börja göra det om man började prioritera annorlunda? Det är dags att förnya den svenska sportjournalistiken.

Till kommentaren till artikeln som menar att ska vi ha ridsport med i OS så kan vi ha kaninhoppning också: ridsport var faktsikt med redan i de antika olympiska spelen. Så det så.


Kommentarer
Anonym

Problemet med ridsporten är att den är så "splittrad". Visst är den stor, många är engagerade i den och att den omsätter väldigt mycket, men ridsportsgrenarna är väldigt uppdelade. Distans, gångartsridning (islandshäst), "western", hoppning, dressyr, fälttävlan. Och som vi alla vet så är hästmänniskor ofta ett ganska "upptaget" folk som inte spenderar allt för mycket tid på TV-tittande. Så om det ska bli någon ändring måste efterfrågan ökas. "vi" måste bli mer intresserade av att titta och lägga tid ¨på att göra det.

2008-09-11 @ 22:41:51
URL: http://emmacaptain.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0