Vänner och affärer...

...går inte ihop.

Visste du inte det? undrar ni nu.

Jo då... Och jag brukar hålla mig ifrån det. Men ibland vill man så gärna, för att låta vännen få chans till en bra affär.

Den är svårt för ickeföretagare att sätta sig in i hur det är att vara sin egen. Hur det är att inte leva med väntan på den 25:e då lönen kommer. En sen betalning från kund kan fälla hela företaget om det vill sig illa.

Hur ofta har ni tänkt så när ni skjutit på att betala telefonräkningen till Telia? Eller låtit bli att betala fakturan på det ni beställt och tänkt att ni inväntar en påminnelse?

Nej, det är sant... Stora företag som Telia kan man inte jämföra med en liten enskild firma som drivs av en enda person. men Telia har också varit små från början! Och vårt land och välfärd bygger på att vi har fungerande företag. Staten puffar ständigt för nyföretagare eftersom de vill höja Sveriges standard och utveckling gentemot alla andra länder.

Som vän kan jag förstå om utlånade pengar blir sena pga diverse omständigheter. Som vän kan jag lyssna på varför. Som vän kan jag ta småirriterande motfrågor som "men ni har väl mat iaf?" eller "Om du säger att vi kan göra så, varför gör du inte så själv då?"

Som vän gör man sådant! Trots att ilskan bubblar i mig och jag helst ömsom skrikande ömsom väsande vill svara "Det är JAG som varit snäll och lånat ut pengar till ER så VARFÖR ska JAG pussla så det går ihop när NI inte kan betala tillbaka?"
Vänner lyssnar nämligen. Det är en av deras uppgifter.

Som företagare har jag ingen lust att lyssna. Då har jag lust att skicka en faktura med dyr påminnelseavgift så fort betalningen uteblir. Som företagare skiter jag fullständigt i vad mina kunder ställer på bordet. JAG personligen har levt på nudlar för att ha råd ibland och det har jag INTE meddelat företaget/ företagen.

Juridiskt sett är det alltid kundens ansvar att en faktura eller skuld blir betald, även om ett brev kommit bort på posten. Det är kundens ansvar att ha koll och ringa till företaget och fråga vart fakturan har tagit vägen.

Jag älskar livet som egenföretagare!
Men jag hatar att göra affärer med vänner.

Måste sluta vilje ge mina vänner "en chans till bra affär".

Egentligen borde priset på mina varor/ tjänster vara högre när det gäller vänner. Det skulle lösa en massa. Då skulle vissa självmant strunta i att göra affärer med mig och om vi ändå har affärer ihop täcker den högre kostnaden alla telefonsamtal, påminnelser, utebliven ränta och omstrukturering i ekonomin pga uteblivna pengar. Men hur tusan ska man motivera ett högre pris till en vän?


Kommentarer
Peter

Kompisar i kombination med affärer och pengar kan gå riktigt illa. Tyvärr :(

Om man skall göra det så måste man ta det som vilken affärer som helst, men hur vet man att båda kommer att göra så?

Annars så kan man tyvärr bli ovänner för livet :(

2009-05-27 @ 08:30:38
URL: http://mrsolu.blogg.se/
mrs X

Förskottsbetalning är en sak som löser myket...

2009-05-27 @ 19:54:39
Norrland

Skicka en påminnelse med ränta. Mina "chefer" står jag väldigt nära och vi är mer vänner än arbetskamrater. Men när fakturorna månad efter månad blev veckor sent betalda = jag fick ta av sparpengar för att betala räkningarna så blev jag sur. Jag påminnde dem varje månad muntligt att det var dags att betala men icke. Så tillsist skickade jag påminnelse m ränta på över tusen spänn. Skitsura blev de o tyckte att jag var extremt larvig "ja men det är rätt larvigt att aldrig betala min lön i tid heller" svarade jag.



Om denna vän inte har förståelse och blir sur så kanske det inte är en genuin vän. För begriper man mer än vad näsan är lång så köper man ingenting om man inte har pengar till det direkt. Punkt slut.

Man måste ta ansvar när man blir vuxen och även om man säljer till en vän så måste man fungera som företagare, så är det bara.



Som med Mamma Anna som har dåligt samvete för att hon inte kan ge kompispris - but WHY!?! Självklart ska man sälja till bästa pris! Även om man är vänner så får man konkurrera med omvärlden. Sätt ett pris, är man inte beredd att betala så får varan gå till nån annan helt enkelt.

Har man en obetald faktura så får man så lov att betala.



Så.

Skicka påminnelse med ränta och skriv "Betalt senas xx xx xx vid försening går ärendet vidare till Inkasso/KF"



2009-05-28 @ 08:12:50
Eva

Informera vännerna innan affären att du kommer att behandla dem som kunder när de köper en tjänst/vara av dig. Att skilja på sak och person är väl vad man skulle kunna kalla professionellt? Det är enklare att sätta upp reglerna först än att försöka krypa fram med dem sen.

Sen håller jag med "Norrland" om att man inte ska handla om man inte kan betala för sig... men om nu folk ändå gör det så är det deras ansvar att lösa det.

Var en hård businesswoman och en mjuk vän :)

2009-05-29 @ 11:34:42
Thomas

Förstår vad du menar.. det kan vara jävligt körigt när folk är sena med fakturorna. Man lämnar ju ändå ett rätt stort förtroende till folk när man lämnar en faktura. Jag tycker man kan göra affärer med vänner och familj men då måste alla korten redan ligga på bordet. Som det redan sagts så kan det även innebära att man "förlorar" en vän om nu denne inte betalar, eller ens hör av sig. Men då kanske den personen inte kan kalla sig "vän" heller. Därför är jag överdrivet noga vare sig jag arbetar ihop med vänner eller säljer mina tjänster som egen företagare.

Kram

2009-06-04 @ 00:30:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0