Många bäckar små...

En del har svårt att förstå sig på det där med ekonomi. Det hade jag nog också en gång i tiden. Men så blev jag envis och ville bevisa för mig själv och andra att det VISST gick ha två hästar och sig själv som man försörjde varje månad samtidigt som man studerade med ett studiebidrag på 640:-/månad (ja så lågt var det på den tiden mina goda vänner-sug på den ni). Extrajobb på helgerna, spargrisen och handel med aktier blev min grej!

Men ekonomi är inte snålhet mina vänner.
Ekonomi är inte heller att jobba ihjäl sig.
Ekonomi är inte att vinna på lotto.
Ekonomi är inte heller att välja icke kravmärkt.

Ekonomi mina vänner är att våga satsa tillräckligt mycket för att våga vinna!

Hur får man då råd med det? Länge, länge har vi inte haft råd att satsa rena pengar för att kunna vinna på det i slutändan utan har helt enkelt fått leva "på randens kant" om man uttrycker det lite enkelt.

Nu, ÄNTLIGEN, har all planering och all tid vi lagt ned för att få reda på ekonomin gett lön för mödan.

Hur undrar ni?

-Ett enda lån har löst de mindre lånen=mindre avbetalning/ månad pga bättre lånevillkor.
-Ny bil har införskaffats som kostar flera kronor mindre än den förra familjebilen varje gång vi sätter oss i den.
-En utgift på investering av gummimattor i samtliga boxar/ spiltor kommer nu minska ströåtgången med två tredjedelar per häst.
-Inhandling av närproducerad mat direkt från bönderna häromkring ger oss mer pengar över i kassan.
-Noggrann planering av restrerande matinköp=färre resor och bättre mat hemma.
-Alltid full tank vid varje tankning=inga extraresor för att leta mack i onödan vilket innebär några kronors mindre bränsleförbrukning.
-Omteckning av gamla avtal, uppsägning av onödiga tjänster, kontakt med olika banker för bästa räntevillkor och offerter från försäkringsbolag samt elbolag är också saker som nu nystats upp och då ger oss mer klirr i kassan!
-Inhandling av ved med mkt god energi=mindre eldning och mindre vedförbrukning för att hålla huset varmt.
-Onödiga saker man gärna samlar på sig så som selar, sadlar, möbler och annat smått och gott har sålts. Saker vi aldrig någonsin kommer sakna...

Tänk vad länge vi har varit tvugna att spara för att lyckas börja spara!

Men NU! Äntligen börjar vi komma in på rätt köl...

(Dock har jag inte riktigt räknat med jul, sjukskrivningar och ny familjemedlem, men den dagen den sorgen!!! Och får jag nu inga sjukskrivningspengar alls så må så vara. Vi får väl se hur länge FK tänkt hålla inne med besked. sex månader nu är ju rätt länge. Men, men...)


Kommentarer
Maria

Snart kommer jag iaf vara rikare på ert sällskap =) förhoppningsvis redan på måndag

2009-11-04 @ 18:54:21
URL: http://mittmarathon.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0