Sankta Lucia

Enligt sägnen så dog inte Lucia hur de än försökte ha ihjäl henne. Till sist halshögg de henne, då först dog hon...

Det låter lite som Jesus. Undra hur sägnerna blir verklighet och hur verkligheterna blir sägner. Vad som är sant och vad som fötts med tiden.

En sak som är säker är iaf att vi människor behöver hopp. Och det är just det denna italienska ljusdam kommer och inger oss i midvinternattens mörker. Kanske är det också därför man ofta sammankopplar Lucia med ljust långt hår? Skir, ljus liten änglaprinsessa med tända ljus...

Min fina Lucia som ligger mig varmt om hjärtat sedan jag fick henne i present.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0