Just nu...

...banankaka!!! (mums)

Jag har slutat amma (lillan har slutat, jag hade kunnat tänka mig att fortsätta med morgonmyset, men men... Det finns roligare saker i livet anser vår intensiva dotter) vilket innebär att jag numer kan äta vad jag vill! Dock fortsätter vi med mjölkfritt här hemma i den mån det går eftersom inga frågetecken ska uppstå om vad lillan kan äta och så att hon inte råkar haffa och smaka på en sked etc som rörts om med i "fel" gryta. Eller inte äta "fel" smulor som råkar ligga kvar på bordet med "fel" margarin på.

Jag har ingen städmani när jag är småbarnsmamma (kanske inte annars heller, men nu har jag ju något att skylla på, och jämfört med min kära sambo är jag pedant *fniss*) och vågar inte lita på mig själv och hålla den renlighet det skulle krävas för att lillan inte ska "råka" pilla i sig fel sak från golv eller bord.

Men ÅH vad mycket pizza jag kan äta nu. He he he...



(mjölkproteinfritt alternativ) ca 10 bitar

2 st stora övermogna bananer

50 gram smör (alt. mjölkfritt smör eller 0,5 dl olja)

2 ägg

2 dl socker

3 dl mjöl

0,5 dl mjölk (alt. havredryck eller vatten)
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

1) Smält smöret & låt svalna
2) Vispa ägg och socker pösigt
3) Blanda torra saker och rör sedan ner i smeten
4) Tillsätt matfett och mosade bananer och häll i mjölken
5) Smörj en rund form & bröa den med ströbröd eller havregryn
(OBS, för garanterat mjölkproteinfri kaka kontrollera att ströbrödet ej innehåller vegetabiliskt fett)
6) Häll i smeten och grädda 40 - 50 min 175 grader

Kakan kan förvaras flera dagar i kylskåp och får en ännu saftigare och godare banansmak efter 1-2 dygn


Kommentarer
Malin G

Ska vi ut och ta en pizza någon dag??? Med mycket kebabsås på!

2010-11-08 @ 10:25:25
Anna

Åå vad sugen jag blev på en fika...

2010-11-08 @ 12:10:37
Marla

Har just tagit ut en mjölkfri banankaka ur ugnen. Mmmm luktar så gott :-)

2010-11-08 @ 21:17:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0