Känslostorm

Idag fick lilltjejen (drygt 1,5 år) ett sedvanligt utbrott igen. Det är mkt som händer i hennes lilla kropp nu och den senaste tiden har utbrotten kommit allt oftare och varar allt längre. Nu i morse några timmar...

Något litet utlöser det oftast, nu var det att jag hon inte klarade av att ta fram en sak på mammas telefon och att jag var tvungen att hjälpa henne.

Och sen kommer alla känslorna på en och samma gång...

Hon ropar hysteriskt med sönderskriken hals efter tutten, men när hon får den kastar hon iväg den för att sedan kasta sig själv hej vilt på golvet så att olika kroppsdelar får sig lite smällar. Sedan när mamma tar upp henne kastar hon sig handlöst och sparkar, bits, rivs och skriker hysterisk, men sätter jag ned henne blir det ännu värre. Sedan ropar hon efter något annat, eller pekar på diverse mer eller mindre osynliga saker som ska, eller inte ska göras, sägas, flyttas osv.
Vi håller fast henne i dessa lägen, sätter henne med ryggen mot oss i famnen, håller i de små sprattlande händerna och viskar mjuka ord i örat. 2mamma tar hand om allt, mamma tar hand om dina känslor, mamma är här, mamma hjälper till, så ja,..." brukar jag säga.

Hon brukar lugna sig efter en mer eller mindre lång stund, men idag orkade inte min smärtande kropp hålla henne längre, så jag fick ge upp, lägga henne i sin säng och gå därifrån med ett gråtande mammahjärta. jag gick in med jämna mellanrum och klappade på min hysteriska dotter. efter ca en halvtimme tog jag upp henne i min famn igen och hon kröp snyftande ihop i soffan bredvid mig där hon sedan utmattad somnade.

En utmattad mamma fick ringa till dagis och medella att lillan var sen, att hon var tvungen att sova i 20 minuter innan leverans...

Nu är hon på dagis, och det gick trots allt ok att lämna, även om mammas famn var mer mysig än vanligt.

Trots allt är jag stolt över den mor jag är och den trygghet jag kan ge min dotter. Och jag trivs med att vara mamma!!!


Men det betyder inte att det är lätt, eller att man inte får gnälla ibland...

Älskade ungar!


Kommentarer
tjockismamman

åhjaa GNÄLLA har vi all rätt o göra.. absolut.



För oss funkade inte att hålla för det blev värre så vi sätter de i deras lekrum och säger kom ut sen när du är lugn igen.. då brukar de vara där liten stund första stunden kastas det grejer m.m. sen kommer de ut igen och ger mig en kram.. och då säger jag det är ok o bli arg och frusterad..vännen och vi kramas lite..

2011-10-25 @ 22:04:27
URL: http://timaki-timaki.blogspot.com/
Angelica

Minns att hon hade sånna utbrott som mindre oxå :)



Linn fick sånna utbrott som treåring. Gjorde samma som dej o det funkar! Fast efter ett tag blev det rätt långdraget att sitta med henne fast i 30 min o mer därtill (Lukas var ju nyfödd!)Hon var ju så pass stor så det gick att prata med henne, tog tag i henne, lyfte henne in på rummet eller ut i hallen och sade bara "Stå här ensam o skrik eller lugna ned dig och följ med in igen" Fortsatte hon skrika så lämnade jag henne ensam helt enkelt. Hon lärde sig på bara ett par tre gånger att det var bäst att tygla humöret och följa med mamma in och få kramas o sitta i knä ist för att stå ute i en hall o gallskrika i sin ensamhet... <3 Men det är svårt med så små som Alice som man inte kan "resonera" med :p



men jag tror att du gjorde rätt som lade ned henne i sängen och bara tittade till henne o klappade om henne eller bara sitta bredvid o prata lugnande. Ibland funkar det inte att hålla fast dem även om det brukar vara det bästa just för att känna närhet o trygghet när känslorna stormar. Hon måste ju lära sig att behärska sig lite... Lukas kan oxå vara tok-grinig o ska ha än det ena än det andra,aldrig nöjd, klättrar, grinar skriker, klänger... Jag brukar be honom sluta men han blir bara arg, då ställer jag helt sonika ned honom på golvet och vänder honom ryggen så får han vara arg bäst han vill :P

Då brukar han snabbt lugna sig och inser att det är trevligare att sitta i mammas knä helt stilla än att stå på golvet o bara skrika :p



Såklart att de FÅR vara arga o ledsna, men alla måste vi ju nångång även förstå att det inte hjälper att gallskrika i högan sky o slänga grejor omkring sig. Att det är bättre att komma till mamma, "berätta" om det hemska o få en kram.



2011-10-28 @ 10:33:49
Angelica

Minns att hon hade sånna utbrott som mindre oxå :)



Linn fick sånna utbrott som treåring. Gjorde samma som dej o det funkar! Fast efter ett tag blev det rätt långdraget att sitta med henne fast i 30 min o mer därtill (Lukas var ju nyfödd!)Hon var ju så pass stor så det gick att prata med henne, tog tag i henne, lyfte henne in på rummet eller ut i hallen och sade bara "Stå här ensam o skrik eller lugna ned dig och följ med in igen" Fortsatte hon skrika så lämnade jag henne ensam helt enkelt. Hon lärde sig på bara ett par tre gånger att det var bäst att tygla humöret och följa med mamma in och få kramas o sitta i knä ist för att stå ute i en hall o gallskrika i sin ensamhet... <3 Men det är svårt med så små som Alice som man inte kan "resonera" med :p



men jag tror att du gjorde rätt som lade ned henne i sängen och bara tittade till henne o klappade om henne eller bara sitta bredvid o prata lugnande. Ibland funkar det inte att hålla fast dem även om det brukar vara det bästa just för att känna närhet o trygghet när känslorna stormar. Hon måste ju lära sig att behärska sig lite... Lukas kan oxå vara tok-grinig o ska ha än det ena än det andra,aldrig nöjd, klättrar, grinar skriker, klänger... Jag brukar be honom sluta men han blir bara arg, då ställer jag helt sonika ned honom på golvet och vänder honom ryggen så får han vara arg bäst han vill :P

Då brukar han snabbt lugna sig och inser att det är trevligare att sitta i mammas knä helt stilla än att stå på golvet o bara skrika :p



Såklart att de FÅR vara arga o ledsna, men alla måste vi ju nångång även förstå att det inte hjälper att gallskrika i högan sky o slänga grejor omkring sig. Att det är bättre att komma till mamma, "berätta" om det hemska o få en kram.



2011-10-28 @ 10:34:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0