Moxibustion och Yin och Yang

Idag hos sjukgymnasten frångick vi min vanliga akupunkturbehandling och jag fick istället en urgammal kinesisk läkekonst i form av "moxa"  (Moxibustion).

En upplevelse i sig som jag varmt kan rekommendera. Speciellt om du lider av ihållande värk. Skulle garanterat även ge effekt på tex menssmärtor. 

Doften av den glödande gråboliknande örten var som söt tobak. Det gör inte ont och ger en direkt lindring/ avslappning men inverkar också på sikt genom de grundläggande begreppen Yin och Yang där Yin står för mörker och kyla, fuktighet, sammandragning och passivitet och Yang står för ljus och värme, torrhet, utvidgning och aktivitet.

Yin och Yang måste enligt den kinesiska läran vara i perfekt balans i kroppen för att harmoni och en känsla av att må bra skall infinna sig.

Säga vad man vill om kinesisk läkekonst, ingen har egentligen forskat i om det egentligen ger effekt, dock kan man enligt mig inte hålla på med saker i tusentals år om det inte ger någon som helst effekt.

Intressant och lärorikt att testa på detta. Och jag är positivt överraskad.






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0