Jourbesök

Lillkillen har varit lite geggig i ögonen, framförallt det ena, men det brukar de ju vara i början eftersom de inte har några tårkanaler som fungerar som nyfödda. Dock tyckte jag att det blev lite väl mycket, och när jag ringde 1177 på lördagkvällen efter att jag sett att det blev ännu sämre fick jag beskedet att vi borde in till ögonjouren omgående.
 
"Kan ni vara här inom 45 minuter?"
 
Oj, tänkte jag, men tydligen är det ganska allvarligt när de vid förlossning smittats och får infektioner i ögonen, speciellt då de inte kan skölja ögonen med sina egna tårkanaler. Fast att det var extremt bråttom visade sig dock vara pga att jourläkaren var på väg hem. De ville helst inte att vi skulle vänta till dagen efter. De mumlade något om hornhinna och näthinna. Fick inte riktigt helt klart för mig vad som var så farligt, men tror det kunde bli nån slags avlossning av något slag om man inte behandlade omgående.
 
Så storasyster som låg och vägrade sova i sängen fick till sin förtjuselse snabbt hoppa upp och följa med till farbror doktorn. Och lillebror fick penicillin. Återbesöket idag var positivt och allt har gått åt rätt håll. Dock väntar vi fortfarande på odlingssvaren som skickades till lab.
 
Läkarna var otroligt bra, vi fick vård snabbt och lätt MEN att komma in med ett gossebarn utan vare sig namn eller personnummer ställde till en del problem :os. I över en timme under lördag kväll fick Jourläkaren ringa runt och försöka få klarhet i hur hon skulle gå tillväga för att kunna skriva recept samt skicka prover till lab. Antagligen inget vanligt problem kan jag tro...
 
Lillebror skötte sig exemplariskt. Storasyster likaså (så länge hon fick som hon ville och åka sparkcykel i sjukhuskorridorerna med pappa).
 
 


Kommentarer
G.O.S

mehn stakars lite då, härligt att det går åt rätt håll.

2012-07-16 @ 14:36:21
URL: http://gosxxtre.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

rik om du vill

Tankar på djupet utifrån mig själv som journalist, mamma, socialpsykolog, egen företagare och människa. De viktigaste orden är de du själv läser på de blanka raderna...

RSS 2.0